Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".
kennzeichen

Rejestracja auta w Niemczech

18 maja, 2013, 9:12 przez admin

Zrobiliśmy już prawo jazdy i uzbieraliśmy trochę grosza. W czasie odkładania nie raz oglądaliśmy strony internetowe, oferujące kupno/sprzedaż auta. Gdy już zdecydujemy się na nasz wymarzony pojazd, musimy być przygotowani na kilka rzeczy, które trzeba będzie załatwić po zakupie. Jako że sam kilka dni temu musiałem zarejestrować auto w Niemczech, postaram się wam przybliżyć wszystkie czynności z tym związane.


Zakup auta
Gdy już znaleźliśmy interesujące nas auto, odbyliśmy jazdę próbną (trzeba dogadać się ze sprzedawcą), powinniśmy otrzymać od niego kilka dokumentów i rzeczy:

  • 2 zestawy kluczyków
  • duży Brief – ten dokument chowamy potem w domu, głęboko w szafie :)
  • mały Brief – ten dokument musimy posiadać przy kontrolach policyjnych, nie zostawiamy go jednak nigdy w aucie!
  • potwierdzenie aktualnych badań kontroli spalin (AU)
  • potwierdzenie aktualnych badań technicznych (HU, potocznie zwane TÜV)
  • umowa kupna auta (Kaufvertrag)

W moim przypadku sprzedawca przygotował także specjalną umowę z ubezpieczalni, którą musiałem podpisać, aby – w razie wypadku – ubezpieczalnia pokryła powstałe w wyniku tego koszty. Powiedział mi także, że przez kilka dni mogę poruszać się na jego tablicach rejestracyjnych.

Mała rzecz, a cieszy – nie musimy tułać się po jakichkolwiek urzędach w celu załatwiania tablic tymczasowych – jedziemy prosto do domu, a formalności załatwiamy przy najbliższej okazji.

Potrzebne dokumenty
Po jakimś czasie musimy jednak wreszcie przerejestrować auto. Do tego potrzebne nam będą poniższe dokumenty:

  • dowód osobisty i – jeśli nie posiadamy niemieckiego dowodu – potwierdzenie aktualnego zameldowania w Niemczech (Meldebescheinigung)
  • duży Brief
  • mały Brief
  • potwierdzenie aktualnych badań kontroli spalin (AU)
  • potwierdzenie aktualnych badań technicznych (HU, potocznie zwane TÜV)
  • numer aktywacyjny dla polisy ubezpieczenia (numer ten musimy załatwić przed rejestracją, trwa to kilka chwil. Możemy go otrzymać poprzez internet, telefon lub po wizycie w wybranej ubezpieczalni. Jako że jestem leniwy, wybrałem pierwszą opcję. Po wybraniu ubezpieczalni i wypełnieniu formularza online otrzymujemy nasz numer ubezpieczenia, składający się z kombinacji 7 liter i cyfr. Po jakimś czasie ubezpieczalnia wyśle nam wszystkie papiery, które będziemy musieli wypełnić w celu zawarcia faktycznej umowy. Jaką ubezpieczalnię wybrać – tutaj musicie sami poszperać trochę w internecie, ewentualnie popytać znajomych, posiadających już niemieckie ubezpieczenie na samochód. W moim przypadku numer otrzymałem na podany adres mailowy, po czym wydrukowałem całą stronę i dołączyłem do papierów. Do rejestracji auta potrzebujemy jednak tylko powyżej wspomniany numer.)
  • niemiecka karta bankowa, w celu automatycznego pobierania podatku drogowego przez urząd finansowy
  • stare tablice rejestracyjne (poprzedniego właściciela) – tylko w przypadku przemeldowania. Tablice ściągniemy z auta przy pomocy płaskiego śrubokręta.

Jeśli chcemy, możemy także samemu wybrać sobie indywidualną rejestrację dla naszego pojazdu. W tym celu wchodzimy na http://www.wunschkennzeichen-reservieren.de/, wpisujemy skrót nazwy naszego miasta (np. HH dla Hamburg) lub wybieramy Region, a następnie odpowiednie miasto.

Następnie sprawdzamy, czy nasze wymarzone tablice nie są już zajęte – jeśli nie – rezerwujemy je na nasze nazwisko i drukujemy stronę, którą też bierzemy ze sobą do urzędu.

Jeśli rejestrujemy auto za kogoś, potrzebujemy także jego pełnomocnictwo na piśmie (tzw. Vollmacht).

Wizyta w urzędzie
Wybieramy się następnie do pobliskiego wydziału komunikacji (Zulassungsstelle). Tam czekamy w kolejce do rejestracji (Anmeldung, Ausgabe), dajemy mały i duży Brief oraz wydruk z ubezpieczalni, po czym urzędnik odda nam dokumenty z dodatkowym numerkiem.

Z tym numerkiem udajemy się do pobliskiej poczekalni (Warteraum, Wartezimmer) i oczekujemy na wyświetlenie naszego numeru na monitorze.
Gdy nasz numer zostanie wyświetlony, udajemy się do pokoju z numerem, który był przypisany do naszego numeru na tablicy informacyjnej. Tam oddajemy wszystkie dokumenty i otrzymujemy jedną karteczkę. Pani może nas także zapytać o to, czy chcemy zachować stare tablice, oraz czy chcielibyśmy otrzymać nową plakietkę emisji spalin (stara może być zarejestrowana w innym regionie).

Z karteczką udajemy się do pobliskiej kasy (Kasse / Schilder), gdzie musimy ją uprzednio opłacić. W moim przypadku miła Pani zadała mi pytanie, czy chcę także wyrobić sobie tablice, więc prawdopodobnie nie ma tego na karteczce i musimy ją o tym poinformować.
Rachunek kosztował mnie 47 Euro, plus 25 Euro za wyrobienie tablic (w przypadku tablic losowych kwota może być o 12-13 Euro niższa).
Otrzymujemy wtedy rachunek i paragon potwierdzający zakup tablic. Teraz siadamy i czekamy ok 5 minut na nasze tablice.

Następnie ze świeżymi tablicami i rachunkiem udajemy się znowu do rejestracji, zdajemy tam rachunek i tablice, do których przyklejona zostanie plakietka. Otrzymujemy także z powrotem komplet naszych dokumentów, wraz z uaktualnioną kartą pojazdu.

Na sam koniec zakładamy nowe tablice i wymieniamy plakietkę emisji spalin. Od teraz możemy już poruszać się w stu procentach naszym autem. Szerokiej drogi!

Miejsce parkingowe
Jako że w większości miast brak jest darmowych miejsc parkingowych, musimy pamiętać o załatwieniu miejsca dla naszego auta. Jeśli posiadamy mieszkanie z garażem lub garaż – nie ma problemu, ewentualnie możemy zapytać właściciela mieszkania o miejsce parkingowe.
Jeśli powyższe opcje nie są dostępne, musimy zgłosić się do urzędu miasta (Ordnungsamt) z małym i dużym Briefem (dla pewności wziąłem oba, możliwe, że potrzebny jest tylko jeden z nich) oraz dowodem osobistym i złożyć wniosek o miejsce parkingowe dla mieszkańców (Einwohnerparkplatz). Miejsce takie kosztuje ok 15 Euro na rok. Upoważnia nas ono do parkowania na nieokreślony czas na miejscach parkingowych, oznaczonych jako „Einwohner frei”, z odpowiednim numerem.

Źródło obrazu tytułowego: MSIE by schoschie, on Flickr

Komentarze:

2012-2017 Polacyde™ - Wszelkie prawa zastrzeżone