Prawo jazdy w Niemczech
Home  »  Działania  »  Prawo jazdy w Niemcz...
prawko
Prawo jazdy w Niemczech
4 marca, 2013, 22:15 przez admin

Kto z nas nie marzył o własnym aucie? Ilu z nas nie zmagało się z egzaminem na Prawo Jazdy? Szczęśliwie, niedawno sam stałem się posiadaczem tegoż dokumentu, który udało mi się zrobić na terenie Niemiec. Chciałbym podzielić się z Wami moimi doświadczeniami i przybliżyć Wam, jak z perspektywy Polaka w Niemczech wygląda zdawanie niemieckiego „prawka”, póki jeszcze mam wszystko świeżo w pamięci.


Koszt prawa jazdy

Koszty Prawa Jazdy w Niemczech mogą być różne w zależności od Regionu i Szkoły Nauki Jazdy. kształtują się one w przedziale od 900 do 1200 Euro za cały kurs włącznie z egzaminem praktycznym i teoretycznym.

Koszty częściowe:

Rejestracja, wyprodukowanie dowodu – ok 40 Euro
Najczęściej koszta te wliczone są w koszt Prawa Jazdy, Szkoła załatwia wszelkie formalności.

Obowiązkowy test wzroku – ok 10 Euro
W moim przypadku było to 8 Euro. Polegało to na krótkiej wizycie u pobliskiego optyka (zakłady optyczne także wykonują takowe badania), i prostym badaniu polegającym na odczytywaniu kształtów pokazywanych przez specjalną maszynę. Nie ma co się tym stresować, wszystko przebiega szybko i sprawnie. Od razu dostajemy zaświadczenie, które należy dostarczyć do naszej Szkoły. Warto dodać, że naukę jazdy można rozpocząć bez takiego zaświadczenia i donieść je w późniejszym terminie, ale przed lekcjami praktycznymi na drodze. Ja swoje zaświadczenie doniosłem już po kilku godzinach jazd, zależy to od dobrej woli nauczyciela/Szkoły.

Zdjęcie paszportowe – ok 10 – 15 Euro
Zdjęcie możemy wykonać u jakiegokolwiek fotografa lub w specjalnych, samoobsługowych automatach, których jest całkiem sporo. Wystarczy jedno zdjęcie.

Koszt zameldowania w Szkółce (wpisowe) – od 10 do 100 Euro
W moim przypadku koszt zameldowania wyniósł 60 Euro. Czasem doliczyć trzeba także Kurs Pierwszej Pomocy, który może kosztować do 50 Euro. Najczęściej kursy organizowane są także bezpośrednio w Szkołach, możemy więc zrobić wszystko razem „w pakiecie”.

Jazdy
Godzina jazdy kosztowała 33 Euro (43 Euro dla jazdy na autostradzie, w nocy i pozamiejskiej). W innych szkołach może to być od 25 do 50 Euro.

Należy liczyć się także z kosztami materiałów do nauki – mogą to być książki, podręczniki, czy – jak w moim przypadku – konto w serwisie fahrschulcard.de, gdzie kursanci mają możliwość nauki i przygotowania do egzaminu praktycznego, przy użyciu przejrzystego i bardzo przyjemnego interfejsu. Możliwe jest także śledzenie naszych postępów w nauce. Oczywiście można ustawić także język na polski.

Jak to jest z językiem?
Nie oszukujmy się – znajomość języka niemieckiego jest potrzebna. Według mnie koniecznym minimum jest poziom średnio-zaawansowany. Jeśli więc potrafisz powiedzieć tylko „Ja”, „Nein” i „Hallo” – niestety stoisz na straconej pozycji. Dla porównania – ja przebywam w Niemczech od około 2 lat, wcześniej uczyłem się języka ok 6 lat w szkole (podstawówka, liceum). Oczywiście nauka w Polsce a praktyka w „realnych” warunkach to dwa zupełnie różne światy. Ale o tym postaram się napisać oddzielny artykuł.
Podsumowując, jeśli potrafisz zapytać o drogę, rozmawiać po niemiecku w urzędach czy masz niemieckich kolegów, z którymi jakoś się dogadujesz (błędy zdarzają się każdemu) – spróbuj. Jest to także bardzo dobra sposobność do dalszej nauki języka, której brak jest największym problemem dla Polaków w Niemczech.
Słyszałem także o Szkołach z polskimi instruktorami w większych miastach – wtedy język nie jest Ci do niczego potrzebny. Teorię możesz oczywiście zdawać w języku polskim.

Nauka – Część teoretyczna
Część teoretyczna składa się z 14 lekcji, podzielonych na różne kategorie tematyczne (światła, skrzyżowania, czy znaki drogowe). Każda z lekcji trwała w moim przypadku 90 minut, z jedną krótką przerwą po środku na papierosa.
Zajęcia zazwyczaj odbywają się od poniedziałku do piątku wieczorami. U nas była to godzina 18:30. Zajęcia teoretyczne są obowiązkowe. Jeśli z jakiegoś powodu nie mogłeś przyjść na lekcję, mogłeś odrobić ją w przyszłym terminie.
W mojej grupie, w zależności od dnia, bywało od 5 do ok 20 osób, niektórzy kończyli już kurs, inni dopiero zaczynali. W moim przypadku rozpocząłem kurs od lekcji 9, potem po lekcji 14 musiałem odbyć jeszcze lekcje od 1 do 8.

Nauka – Część praktyczna
Aby wyjechać na miasto, powinieneś mieć ukończone już ok 50% części teoretycznej oraz badania wyroku.
W niemieckich szkołach Nauki Jazdy nie uświadczysz placów manewrowych. Wszystkich manewrów uczysz się jako prawdziwy uczestnik ruchu drogowego w realnych warunkach.
Każda porządna szkoła posiada klika różnych samochodów, możesz wybrać, na jakim chciałbyś się uczyć. W moim przypadku auto jak i instruktor zostało mi przypisane „z urzędu” (czego zresztą później wcale nie żałowałem), był to Mercedes C-Klasa w Dieslu.

Godziny jazd dzielą się na kilka typów:
- normalne: normalna jazda po mieście,
- autostrada: min 4 godziny
- jazda nocą: min 3 godziny
- jazda poza miastem: min 4 godziny
Ogólnie musisz „wyjeździć” minimum 12 godzin praktycznych, aby móc podejść do egzaminu.

Egzamin
Termin egzaminu ustalamy z instruktorem i Szkołą. Jeśli Szkoła (w praktyce Ośrodek ruchu drogowego) ma wolne terminy, możesz zdawać egzamin nawet ok tygodnia później. Do tego konieczna jest rejestracja Ciebie i otrzymanie przez Szkołę dokumentów z Ośrodka Ruchu Drogowego odpowiedniego dla Twojej Szkoły.

Egzamin teoretyczny, który możesz zdawać w języku polskim, składa się z 30 pytań A, B, C, D. Na każde pytanie może być od 1 do 4 poprawnych odpowiedzi, każde z pytań ma także swoją wagę punktową. Za każdy błąd naliczane są punkty karne. Aby zdać część teoretyczną, musisz zmieścić się poniżej 3-błędów. Egzamin trwa do 30 minut, jednak jeśli naprawdę się przygotowywałeś, powinieneś dać radę w ok 15 minut.
Od razu po zakończeniu egzaminu otrzymujesz zaświadczenie z wynikami. Bez tego zaświadczenia nie możesz podejść do części praktycznej egzaminu.

Część praktyczna trwa ok 45 minut, zdaje się ją na tym samym samochodzie na którym odbywało się lekcje praktyczne. Twój instruktor siedzi z przodu obok Ciebie, egzaminator wydaje polecenia z tyłu i obserwuje Ciebie podczas jazdy.
Egzaminatorzy – w przeciwieństwie do polskich egzaminatorów – nie są tak drobiazgowi i nie czepiają się drobnostek. Jeśli nie wymusisz pierwszeństwa, nie przejedziesz znaku „Stop”, lub nie spowodujesz zagrożenia dla pieszych – masz duże szanse, aby zdać egzamin. Ciekawostką jest, że egzaminatorzy bardzo dużą wagę przywiązują do tego, aby w czasie parkowania nie najechać tylnym kołem auta na krawężnik. Poza tym przy wysiadaniu musimy także spojrzeć się przez ramię do tyłu.

Gdzie zrobić Prawo Jazdy? W Polsce czy w Niemczech?
Ostatnimi czasy głośno było o aferze związanej z niemieckimi kierowcami, którzy z różnych względów stracili swoje Prawo Jazdy i – chcąc zaoszczędzić – wybierali się do Polski, aby tam za kwotę znacznie mniejszą zdać egzamin. Wiązało się to nie tylko z kosztami samego Prawa Jazdy, ale także z kosztami egzaminu psychologicznego, który przejść musiał każdy kierowca, który stracił Prawo Jazdy przez jazdę pod wpływem alkoholu czy narkotyków. Test był bardzo trudny do przejścia, kosztował także sporo pieniędzy (koszt całego prawa jazdy w Polsce!), co skutecznie uświadamiało ich w przekonaniu, że lepiej jest pojechać do Polski, by tam zdać ponownie egzamin.
Niemiecki rząd ukrócił jednak te praktyki i wprowadził ustawę, w ramach której, jeśli jesteś zameldowany w Niemczech dłużej niż pół roku + jeden dzień i mieszkasz na stałe na terenie Niemiec, możesz zrobić Prawo Jazdy tylko na terenie Niemiec.
Oczywiście wielu Polaków ignoruje te przepisy i mimo to robi prawo jazdy na terenie Polski. Nie zalecam tego kroku, jednak znam osoby, które od kliku lat jeżdżą na takowych dokumentach. Problem może pojawić się podczas kontroli policyjnych. Prawo Jazdy może zostać odebrane i będziesz musiał robić je od początku!

, ,

Czytaj także: